Nieuwe lamineerlijn voor gelaagd glas in Osterweddingen

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van de markt naar gelaagd glas, kondigt AGC Glass Europe met trots de ingebruikname aan van de nieuwe lamineerlijn op de productielocatie in het Duitse Osterweddingen. Deze aanzienlijke investering biedt de smelter lange termijn kansen in deze groeimarkt.

Officiële opening

Na een productiefase van meerdere maanden werd de lijn op 26 april 2024 officieel geopend in aanwezigheid van klanten en van vertegenwoordigers van zowel de gemeente als van AGC.

Osterweddingen wordt met deze nieuwe productielijn een compleet geïntegreerde productielocatie. Hier kan standaard glas en extra helder glas, geproduceerd door de bestaande floatglaslijn, direct worden omgezet tot waardevolle producten op zowel de coater als de nieuwe lamineerlijn. Met deze ultramoderne lamineerlijn met hoge capaciteit heeft AGC een flexibel instrument in handen om het volledige assortiment gelamineerd glas te produceren. Dit varieert van DLF (half jumboformaat) tot op maat gemaakte en zelfs XXL-jumboformaten (tot 7 meter) - met hoogwaardige coatings of zonder.

Een investering die tegemoetkomt aan de behoeften van onze klanten

AGC constateert dat "welzijn en welbevinden" in gebouwen een steeds grotere rol gaan spelen. Er is een groeiende vraag naar veiligheid, beveiliging, akoestisch comfort, daglicht en thermisch comfort. Om zijn productiecapaciteit af te stemmen op de groeiende en steeds complexere behoeften van zijn klanten, heeft AGC besloten te investeren in Duitsland. Duitsland is niet alleen de grootste markt in de EU, maar dankzij de recentelijk geactualiseerde Duitse norm DIN 18008 zijn de groeivooruitzichten voor gelaagd veiligheidsglas aanzienlijk verbeterd, met een solide basis. De productielocatie van AGC in Osterweddingen ligt strategisch in het hart van Europa, van waaruit AGC nog beter de Duitstalige markt (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en de rest van Europa kan bedienen.

De volledig geïntegreerde productielocatie in Osterweddingen zet extra in op duurzaamheid, want de nieuwe lamineerlijn zal ook bijdragen aan het optimaliseren van het vrachtvervoer door Europa, waardoor de CO2-voetafdruk van AGC verder wordt verkleind met een besparing van 1.100 ton CO2-uitstoot per jaar. Daarnaast is het de bedoeling dat de productielocatie in de komende maanden van start gaat met de productie van Low-Carbon Glass.

Enrico Ceriani, Vice President AGC Architectural Glass Europe & Americas – Upstream: "Deze investering in een gloednieuwe lamineerlijn in Duitsland bevestigt onze sterke inzet om klanten een ervaring van wereldklasse te bieden en tegelijkertijd onze ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van klanten naar welzijn en welbevinden in gebouwen en vooruitlopend op een aantrekkende vraag naar glas hebben we deze nieuwe lijn in gebruik genomen op onze productielocatie in Osterweddingen, Duitsland, en breiden we de productiecapaciteit van gelaagd glas uit op onze locatie in Cuneo, Italië."

AGC Glass Europe

Niels Schreuder
Public Affairs & Communication
Mobile: +32 497 621 595
Niels.Schreuder@agc.com

AGC Glass Europe, een Europees leider in vlakglas

AGC Glass Europe, dat gevestigd is in Louvain-la-Neuve (België), produceert, verwerkt en verdeelt vlakglas voor de bouw (buitenbeglazing en interieurglas), de autosector en andere industriële sectoren (transport, solar-industrie en hightech). Het is de Europese tak van AGC, een wereldleider in vlakglas, met meer dan 100 locaties in heel Europa en heeft ongeveer 15.300 werknemers.
Meer info op www.agc-glass.eu (corporate site), www.agc-yourglass.com (glas voor de bouw) en www.agc-automotive.com (autoglas).